Beweging

Het is goed om elke dag minimaal een half uur te lopen.

Beweging

Rijd jij liever in een oud tweedehandsje of een snelle Ferrari? Je lichaam is je auto, dus zorg dat de motor goed blijft draaien en de glazen gepoetst zijn.

Heb jij bewegingsdoelen voor dit jaar?
Bijvoorbeeld die ene marathon die je op je bucketlist hebt staan? Of die ene sport die je altijd wel hebt willen uitoefenen of wil je vanaf dit jaar een gezonde levensstijl waarin 2-3 keer per week sporten standaard in het dagelijks leven hoort? Het is allemaal mogelijk. Het enige wat je hoeft te doen is een planning te maken en deze uit te voeren. Neem je jaardoel en werk deze weer uit in kleinere kwartaal, maand, week en dagdoelen en plan deze in jouw agenda.
Al doende werk je naar je einddoel toe en voor je het weet ben je er!

Naast regelmatig sporten zijn er ook veel andere kleine veranderingen die je kunt toepassen om gezond te blijven. Heel veel dingen doe je al maar kun je met een kleine twist ombuigen in een gezonde activiteit.

• Parkeer je auto aan het eind van het parkeerterrein zodat je langer moet lopen.

• Ga afwisselend staan en zitten tijdens het werken.

• Neem vaker de trap in plaats van de lift.

• Kun je de fiets nemen in plaats van de auto? Of zelfs lopen? Doe dat vaker.

• Leer jezelf aan om te gaan staan of lopen als je telefoongesprekken hebt.

• Ga wat vaker buiten een rondje lopen tijdens je pauze.

• Voer een bespreking niet alleen zittend, maar wissel het ook eens af met een wandeling.

• Doe oefeningen tijdens het tv-kijken, zoals rek- en strekoefeningen of fietsen op een hometrainer.

• Vul minder vaak je online winkelmandje en ga vaker ‘echt’ shoppen.

• Ga na het eten even wandelen. Begin met een klein blokje om van 10 minuten en bouw dit langzaam op. Je gaat er vanzelf aan wennen.

• Houd je stappen bij, dat motiveert!

Het lijken kleine stapjes per keer, maar tel ze eens bij elkaar op. Dan zul je zien dat je elke week of elke maand weer veel extra hebt bewogen dan je normaal zou doen.